Näytetään tekstit, joissa on tunniste Liikunta. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Liikunta. Näytä kaikki tekstit

torstai 4. syyskuuta 2014

Syksyn suunnitelmia.

Kuten jokaisen kunnon bloggarin kuuluu, kerron minäkin nyt täällä kuinka syksy on tullut ja antanut minulle uusia ajatuksia ja virtaa :) Siis ihan oikeasti. Tähän aikaa vuodesta sitä aina alkaa kypsyttelemään ideoita. Tällä kertaa ideat liittyvät treenaamiseen. Peppu tarvitsisi saada pitkästä aikaa raahattua salille, eikä lenkkipolustakaan haittaa olisi, mutta asia kerrallaan.

En ole varmaan koskaan lusmuillut näin pitkään liikuntaharrastusten suhteen. Selkä ja hartiat kipuilevat ja joka paikka tuntuu roikkuvan. Polvet naksuvat. Ihme sinänsä, etten ole vielä vuoteenomaksi joutunut selkäni takia.. Jotenkin olen ajatellut, että paastopäivät ovat riittävä investointi hyvinvointiin.

Ruokapuoltakin olisi varmaan vähän varaa trimmata. Paastopäivien pitämistä kahtena päivänä viikossa aion jatkaa. Tähän asti olen muina päivinä syönyt ihan vapaasti ja herkutellutkin. Varmasti on mennyt yli kulutuksenkin välillä. Nyt aion ryhdistäytyä laskemalla kaloreita kiloklubissa ja pyrin pysymään paaston välipäivinä 1600-2000 kalorissa. Yritän myös saada kiloklubin laatupallot vihreälle. (Kiloklubi on muuten ilmainen palvelu, joten jos ette ole vielä siihen tutustuneet niin käykää ihmeessä katselemassa)

Treenin suhteen pyrin noudattamaan Kaisa Jaakkolan ideologiaa suhteellisen pienistä toistomääristä ja vapaista painoista ajan säästämiseksi ja hormonivaikutusten aikaansaamiseksi. Yöpöydällä odottaa Kaisan kirja "Taikinasta Teräkseksi. Kropparemontti kiireiseen arkeen" lähempää tutustumista. Aiemmin olen lukenut jo "Hormonidieetin" ja Hormonitasapainon". Kaisan ajatukset ovat mielestäni järkeenkäyviä ja ihan mahdollisia toteuttaa.

Tälläisiä ajatuksia siis syyskuun alkuun. Näihin asioihin varmasti palaan syksyn mittaan. Ensimmäisenä tavoitteena nyt on siis jonkinmoinen ryhtiliike. Tavoitteet tähdentyvät myöhemmin.


Takaisin perusasioiden äärelle siis. Arkeen.
Ylläoleva kuva otettiin kesälomamatkalta paluun jälkeen. Olimme syöneet toinen toistaan runsaampia aamiaisia hotellien herkkupöydissä. Palasimme illalla ja jääkaappi tietysti ennen matkaa tyhjennettynä. Kun heräsimme ensimmäiseen aamuun kotona söimme siis tonnikalaa ja kaurapuuroa :) Mies Uuno Turhapuron tyyliin. totesi: "Jaa. Toisina päivinä sitä on hyvä aamiainen ja toisina päivinä taas ei. Ja nyt ei ole näin"  että tälläinen loppukevennys :)

lauantai 11. tammikuuta 2014

Uuden vuoden tavoitteista osa 2

Ravinnon suhteen uuden vuoden tavoitteenani on jatkaa 5-2 dieettiä ainakin toukokuulle saakka. Eli siis kaksi päivää viikottain paastopäiviä. Muutoin pyrin syömään mahdollisimman ravintorikasta ruokaa turhia pingottamatta. Pyrin siis siihen, että syömäni ruoka sisältäisi aina muutakin kuin tyhjiä kaloreita. Gluteiiniviljoista, erityisesti vehnästä pyrin pysymään erossa, koska se ei elimistölleni sovi. Food Detective-testihän näytti myös maito ja kananmuna yliherkkyyttä. Ehkäpä jossain vaiheessa kokeilen myös olla ilman niitä. Laihdutustavoitteita ei varsinaisesti ole, mutta 5-2 dieetillä pitäisi paino laskea hiljalleen..






Liikunnan suhteen on tavoittena pitää kroppa toimintakykyisenä. Minullahan on selkä- ja niska-hartiaseudun vaivoja ja muitakin kipuja välillä. Voin paremmin, jos teen jumpat säännöllisesti. Syksyllä tuli aika hyvin tehtyä jumppaliikkeitä ja kroppa oli paremmassa kunnossa. Olen myös kuntosalin kannatusjäsen, joten sinnekin yritän tässä aktivoitua, mutta tärkeintä olisi nyt tuo "terveysjumppa". Kirjoitan lisää selkäasioista ja jumpista myöhemmin.