perjantai 13. tammikuuta 2017

Raskausviikot 4-5

Näillä viikoilla sain tietää olevani raskaana. Minulla oli syyskuussa keskenmeno, eikä kierto ollut vielä ehtinyt asettua uomiinsa. Myöskin se fakta, että ensimmäisen raskauden alulle saaminen kesti meiltä viisi vuotta, aiheutti epäuskoa. En pitänyt sitä mitenkään mahdollisena, että olisin taas raskaana.

Ensimmäisinä oireina oli lähinnä kuukautiskivun omaista vatsakipua, johon söin särkylääkkeitä ja ihmettelin, että eikö ne jo ala. Kun tätä oli jatkunut viikon ja alkoi tulla jo pientä pahoinvointiakin, tajusin tehdä ensimmäisen positiivisen testin. Yhteensä niitä tuli tehtyä 4 kpl..

Vähitellen pahoinvoinnin voimistuessa ja rintojen kipeytyessä alkoi tilanne selkiytyä. Päällimmäisenä tunteena oli suuri huojennus siitä, että raskautuminen onnistui taas. Ajattelin jopa, että ei haittaa, vaikka tulisi taas keskenmenokin, koska todennäköisesti onnistun tarvittaessa vielä kolmannenkin kerran tulemaan raskaaksi. Suurin pelko ensimmäisen keskenmenneen raskauden jälkeen kun oli se, etten tule enää koskaan uudestaan raskaaksi. Mieskin oli sen verran epäuskoinen, että piti oikein ostaa viikkonäyttötesti, jossa lukee selvää suomen kieltä :)



keskiviikko 11. tammikuuta 2017

Raskausblogiko ?

Ehkäpä alkaisi tännekin taas hiljaiselon jälkeen juttua pukata. Alkaa nimittäin tuntua, että olisi taas jotain sanottavaa :) Olen nimittäin raskaana, viikkoja arviolta 11. Mietin, että olisi kiva kirjoittaa päiväkirjanomaisesti raskaudesta tänne ihan alusta alkaen ja myöhemmin sivuta myös vauva-aiheita. Toki suht alussahan tässä vielä ollaan ja aiempi keskenmenokin vielä mielessä, joten älkää kertoko vielä kenellekään :)


torstai 21. heinäkuuta 2016

Jooga ja selkäkivut

Merkittävin vaikutus hyvinvointiini viime aikoina on mielestäni ollut säännöllisen joogaharrastuksen löytymisellä. Vielä pari vuotta sitten selkäni toimintakyky oli koko ajan kuin veitsenterällä. Selkä saattoi siis milloin tahansa pettää ja saatoin joutua petipotilaaksi. Yleensä pari kertaa vuodessa jouduin jäämään sairaslomalle pariksi viikoksi, joista ensimmäinen kului monesti lähes täysin makuulla ja lääkkeitä kului. Joogaharrastuksen alettua en ole ollut selän takia sairaslomalla kertaakaan. Selkä toki on välillä vähän kipeä, mutta ei juurikaan toimintakykyä haittaavasti. Myös muut nivelkivut ovat vähentyneet. Lisäksi koen, että voin henkisesti paremmin: Jooga auttaa myös väsymykseen tai pieneen ahdistuneisuuteen minulla.

Itse joogaan Yogaian-nettipalvelun johdolla. Teen yleensä tuntitallenteilta erityyppisiä tunteja 2-3 kertaa viikossa 30-60min harjoituksen. Lisäksi saatan venytellä telkkarin ääressä vielä jonain päivänä. Eli en siis aivan hirveästi edes harjoittele. Kuitenkin hauikseni ovat pulleammat kuin ikinä kuntosaliharjoitteluaikoina ja painan vähemmän kuin vuosiin (painonlaskuun tosin ei ehkä joogalla ole niin suurta osuutta). Joogan lisäksi en muuta liikuntaa ole harrastanut pientä kävelyä lukuunottamatta.

Suosittelen joogaa kaikille! Esimerkiksi Yogaia:a (ja myös ainakin Yogobea) voi kokeilla ilmaiseksi eli mitään ei menetä. Itse olen varmaan juuri nettipalvelun kätevyyden vuoksi saanut säännöllisesti harjoiteltua, kun kynnys kotiharjoitteluun on tabletin/tietokoneen avaamisen päässä, eikä tarvitse lähteä minnekään. Saatavilla on myös erilaisia ja eripituisia harjoituksia fiiliksen/tarpeen mukaan. Kaikki ei tietenkään sovi kaikille, mutta mun juttu tämä on !

perjantai 15. heinäkuuta 2016

Keittiökaveri


 Yksi suurista elämänlaatuun vaikuttavista löydöistä viimeisen vuoden aikana on keittiökaveri. Love it ! Keittiökaveri on siis ruokakassipalvelu. Sieltä siis tulee tilauksesta reseptit ja raaka-aineet kolmeksi tai viideksi päiväksi. Ruoka siis valmistetaan itse.


 Meille on tullut kolmen päivän kassi joka toinen viikko nyt kohta vuoden ajan. Homma on toiminut hyvin, vaikkakin muutamia kertoja on joku raaka-aine puuttunut tai laadussa ollut huomautettavaa. Nämä on kuitenkin aina hyvitetty laskussa pyydettäessä.

 Ruokakassipalveluitahan on muillakin, mutta itse olen tilannut keittiökaverilta, koska kassin saa gluteenittomana ja palvelu on joihinkin muihin verrattuna kohtuuhintainen. Ruokakassipalvelun hyvät puolet ovat omasta mielestäni:
-Ruoat on mietitty valmiiksi. Itselleni pahinta on juuri arjessa, kun pitää päivittäin miettiä, mitä tänään syötäisiin. Aikaa säästyy.
- Tulee kokeiltua erilaisia ruokalajeja ja raaka-aineita. Tiettyjä resepteja ei olisi tullut koskaan kokeiltua ilman tätä palvelua. Oppii myös tekemään uudenlaisia ruokia ja käyttämään raaka-aineita, joita ennen suorastaan kammosin.
- Ruokahävikki pienenee.
- Ruoka on terveellistä ja kalaa on usein. Kalaa tulee harvoin omatoimisesti laitettua.
-Ruoanlaitto rentouttaa työpäivän jälkeen.



Kammoamani ainekset työlaudalla. Ystävystyin fenkolin kanssa, mutta varsiselleri ei edelleenkään putoa :)

Huonoja puolia kassipalveluun liittyen:
- Joskus tulee aineksia/ruokia joista ei pidä. Eli ei saa olla kovin nirso.
- Joinakin viikkoina ainekset ovat olleet edullisia kassin hintaan nähden.
- Aina ei jaksaisi.
- Välillä ruoat suuritöisiä työpäivän jälkeen toteutettaviksi.
- Kassin koko on mielestäni vähän pienehkö neljälle henkilölle. Itse syömme kahteen pekkaan yleensä koko annoksen, vaikka se on tarkoitettu neljälle. Ehkä vain syömme älyttömän paljon :)

Suosittelen kokeilemaan :)

keskiviikko 13. heinäkuuta 2016

Vuosi vierähti

 Hups. Olen viimeksi kirjoitellut tänne vuosi sitten. Niin se aika kuluu :)
Nyt ainakin olisi kaikkea kerrottavaa ja olen vuoden aikana löytänyt uusia juttuja ja tehnyt oivalluksia. Toivottavasti saan ne tänne teille jaettua. Joku viesti jo luonnoksena odottelee.
Palataan siis linjoille!


sunnuntai 7. kesäkuuta 2015

Pääsykokeet 2015

Kävin siis tänä keväänä tekemässä kahdet eri pääsykokeet eri kaupungeissa. Ensimmäisenä olivat vuorossa molekyylibiotieteiden pääsykokeet Helsingissä ja seuraavana päivänä matkustin Turkuun biolääketieteen pääsykokeeseen. Hakulomakkeelle sijoitin myös toiveeni juurikin tuossa järjestyksessä lähinnä opiskelupaikan sijainnin perusteella..

Etukäteen ajattelin, että biologia olisi hyvin hallussa, mutta kemiasta en osaisi juuri mitään, etenkään laskuja :) Valmistautumiseni suurin virhe oli ehkä se, että ajattelin etten katso aiempien vuosien kokeita ollenkaan vaan luen koko aluetta parhaani mukaan ja katson, mihin se riittää. Lukion biologian kurssejahan on kaikkiaan viisi joista näissä kokeissa olisi tarvittu maksimissaan kolmea. Ykköskurssilta ja kolmoskurssilta kun ei kysytty mitään.. Sen sijaan vitoskurssiin ja etenkin geenitekniikkaan olisi kannattanut panostaa. Tämähän tietysti tuntuu näin jälkikäteen ihan itsestäänselvyydeltäkin.. Kemiassa kysymykset olivat tasaisemmin jakautuneet koko lukion oppimäärään, eikä vitoskurssin laskujakaan ollut kovin paljoa, vaikka niillä oli vähän etukäteen peloteltukin..

Kokeet toki poikkesivat toisistaan aika paljonkin. Mielestäni Turun biolääketieteen koe oli huomattavastikin helpompi kun etukäteen ajattelin. Siinä oli suhteellisen paljon monivalintakysymyksiä ja esimerkiksi kemian laskut pystyi osin päättelemään/veikkaamaan jos ei osannut laskea. Lisäksi kysymykset olivat osin sellaisia, mihin osasin vastata työkokemuksellani/elämänkokemuksellani, vaikka en olisi lukion kirjoja avannutkaan. Sen sijaan Helsingin kokeissa ei tällaista mahdollisuutta ollut ja en uskokaan, että Helsinkiin pääsy olisi mitenkään mahdollista. Turun tuloksia sen sijaan pitää kyllä jännittää loppuun asti.. Laskeskelin, että pisteeni ovat vähintään juurikin edellisten vuosien sisäänpääsypisteiden tuntumassa. Tosin vaikutti siltä, että tänä vuonna valintakokeessa oli edellisvuosia enemmän osallistujia..

Niin tai näin, antoi tämän kevään pääsykoerundi paljon itseluottamusta tulevaisuuteen. Kokeet olivat tosiaan helpompia kuin luulin ja uskon, että minulla on mahdollisuus päästä sisään myöhemmin jos se ei tänä vuonna onnistunut.. Voisin kirjoittaa vielä erikseen postauksen pääsykokeisiin valmistautumisestani ja mitä olisin tehnyt toisin.


perjantai 5. kesäkuuta 2015

Ai mitäkö olen puuhaillut?

 Kevät on kulunut paljolti näillä käytävillä. Eli Töölön Yhteiskoulun aikuislukiossa. Opiskelin siis biologiaa ja kemiaa pääsykokeita varten. Voin suositella kaikille. Jos ovet eivät tänä keväänä aukene haluamiini opinahjoihin nähdään minut todennäköisesti täällä taas ensi keväänä. Kuka tahansa voi siis ilmoittautua opiskelijaksi aikuislukioon. Aineopiskelijoilta peritään pieni lukukausimaksu, jolla saa sitten ottaa niin paljon eri kursseja kuin ehtii ja jaksaa.

Tokihan opiskelijat olivat pääsääntöisesti nuoria, mutta joukossa oli myös varttuneenpaakin väkeä, eikä 37-vuotiaan tarvinnut tuntea itseään kovin "tädiksi" :)
 Kemiassa tehtiin myös kokeellisia töitä.
Bilsassa mentiin perinteisempään malliin..