Raskausviikolla 9 pahoinvointi alkoi helpottaa (tai niin silloin luulin :)). Tästähän syntyi pieni paniikinpoikanen ja kuvittelin taas, että nyt se keskenmeno iskee.. Onneksi olin varannut tälle viikolla taas ultra-ajan Artesta.
Ultrassa näkyi kuin näkyikin hamsterinpoikasen näköinen pötkylä, joka heilutteli vimmatusti käsiään ja jalkojaan. Sydän sykki ja alkio oli kasvanut niin hyvin, että laskettu aika aikaistui parilla päivällä. Tästä innostuneena kerroin asiasta myös esimiehelleni. Meillä on läheiset välit ja hän tietää aiemmasta keskenmenostani ym., että olisin ehkä voinut jo aiemminkin kertoa.
Blogi kertoo 39-vuotiaan helsinkiläisen sairaanhoitajan arjen pienistä iloista ja suruistakin. Blogin voisi kai luokitella lifestyle-blogiksi. Lempiaiheita ovat mm. kosmetiikka ja ruoka. Keväästä 2017 alkaen alkanee tulla myös raskausjuttuja, pienokaisen laskettu aika on elokuussa 2017.
torstai 16. helmikuuta 2017
keskiviikko 1. helmikuuta 2017
Raskausviikot 6-8
Viikolla 6 raskaus alkoi konkretisoitua, kun kävin ultrassa. Edellinen alkio oli sammunut juuri tässä vaiheessa ja tuntui nyt mahtavalta nähdä sydämen syke kohdussa. Tosin en uskaltanut luottaa siihen, että alkio edelleenkään selviäisi. Olin kuitenkin päässyt nyt pidemmälle kuin koskaan.
Tässä vaiheessa oireet olivat lähinnä vatsakipuja ja pientä heikotuksen tunnetta. Siivoilin kovasti ja rasitin itseäni ehkä liikaakin.
Viikot 7-8 olivat pahoinvoivaa aikaa. Enimmäkseen pahoinvointi oli tässä vaiheessa jatkuvaa kuvottavaa tunnetta ja yökkäilyä. Makea ällötti: En syönyt joulunakaan yhtä ainutta suklaakohvehtia ja paino putosikin pari kiloa. Kahvia en myöskään pystynyt juomaan. Ruokailuvälit piti pitää lyhyinä ja ateriakoot pieninä. Pahoinvointini oli siinä mielessä poikkeavaa, että se voimistui iltaa kohden. Pääsääntöisesti olo oli aamuisin ihan suhteellisen hyvä ja päivätkin vielä menettelivät, mutta iltaa kohden pahoinvointi voimistui tehden nukkumaan menon välillä haasteelliseksi.. Pahoinvointi kuitenkin helpotti henkistä epäuskoa raskaudesta, eikä siis ollut pelkästään huono asia.
Tässä vaiheessa oireet olivat lähinnä vatsakipuja ja pientä heikotuksen tunnetta. Siivoilin kovasti ja rasitin itseäni ehkä liikaakin.
Viikot 7-8 olivat pahoinvoivaa aikaa. Enimmäkseen pahoinvointi oli tässä vaiheessa jatkuvaa kuvottavaa tunnetta ja yökkäilyä. Makea ällötti: En syönyt joulunakaan yhtä ainutta suklaakohvehtia ja paino putosikin pari kiloa. Kahvia en myöskään pystynyt juomaan. Ruokailuvälit piti pitää lyhyinä ja ateriakoot pieninä. Pahoinvointini oli siinä mielessä poikkeavaa, että se voimistui iltaa kohden. Pääsääntöisesti olo oli aamuisin ihan suhteellisen hyvä ja päivätkin vielä menettelivät, mutta iltaa kohden pahoinvointi voimistui tehden nukkumaan menon välillä haasteelliseksi.. Pahoinvointi kuitenkin helpotti henkistä epäuskoa raskaudesta, eikä siis ollut pelkästään huono asia.
perjantai 13. tammikuuta 2017
Raskausviikot 4-5
Näillä viikoilla sain tietää olevani raskaana. Minulla oli syyskuussa keskenmeno, eikä kierto ollut vielä ehtinyt asettua uomiinsa. Myöskin se fakta, että ensimmäisen raskauden alulle saaminen kesti meiltä viisi vuotta, aiheutti epäuskoa. En pitänyt sitä mitenkään mahdollisena, että olisin taas raskaana.
Ensimmäisinä oireina oli lähinnä kuukautiskivun omaista vatsakipua, johon söin särkylääkkeitä ja ihmettelin, että eikö ne jo ala. Kun tätä oli jatkunut viikon ja alkoi tulla jo pientä pahoinvointiakin, tajusin tehdä ensimmäisen positiivisen testin. Yhteensä niitä tuli tehtyä 4 kpl..
Vähitellen pahoinvoinnin voimistuessa ja rintojen kipeytyessä alkoi tilanne selkiytyä. Päällimmäisenä tunteena oli suuri huojennus siitä, että raskautuminen onnistui taas. Ajattelin jopa, että ei haittaa, vaikka tulisi taas keskenmenokin, koska todennäköisesti onnistun tarvittaessa vielä kolmannenkin kerran tulemaan raskaaksi. Suurin pelko ensimmäisen keskenmenneen raskauden jälkeen kun oli se, etten tule enää koskaan uudestaan raskaaksi. Mieskin oli sen verran epäuskoinen, että piti oikein ostaa viikkonäyttötesti, jossa lukee selvää suomen kieltä :)
Ensimmäisinä oireina oli lähinnä kuukautiskivun omaista vatsakipua, johon söin särkylääkkeitä ja ihmettelin, että eikö ne jo ala. Kun tätä oli jatkunut viikon ja alkoi tulla jo pientä pahoinvointiakin, tajusin tehdä ensimmäisen positiivisen testin. Yhteensä niitä tuli tehtyä 4 kpl..
Vähitellen pahoinvoinnin voimistuessa ja rintojen kipeytyessä alkoi tilanne selkiytyä. Päällimmäisenä tunteena oli suuri huojennus siitä, että raskautuminen onnistui taas. Ajattelin jopa, että ei haittaa, vaikka tulisi taas keskenmenokin, koska todennäköisesti onnistun tarvittaessa vielä kolmannenkin kerran tulemaan raskaaksi. Suurin pelko ensimmäisen keskenmenneen raskauden jälkeen kun oli se, etten tule enää koskaan uudestaan raskaaksi. Mieskin oli sen verran epäuskoinen, että piti oikein ostaa viikkonäyttötesti, jossa lukee selvää suomen kieltä :)
keskiviikko 11. tammikuuta 2017
Raskausblogiko ?
Ehkäpä alkaisi tännekin taas hiljaiselon jälkeen juttua pukata. Alkaa nimittäin tuntua, että olisi taas jotain sanottavaa :) Olen nimittäin raskaana, viikkoja arviolta 11. Mietin, että olisi kiva kirjoittaa päiväkirjanomaisesti raskaudesta tänne ihan alusta alkaen ja myöhemmin sivuta myös vauva-aiheita. Toki suht alussahan tässä vielä ollaan ja aiempi keskenmenokin vielä mielessä, joten älkää kertoko vielä kenellekään :)
torstai 21. heinäkuuta 2016
Jooga ja selkäkivut
Merkittävin vaikutus hyvinvointiini viime aikoina on mielestäni ollut säännöllisen joogaharrastuksen löytymisellä. Vielä pari vuotta sitten selkäni toimintakyky oli koko ajan kuin veitsenterällä. Selkä saattoi siis milloin tahansa pettää ja saatoin joutua petipotilaaksi. Yleensä pari kertaa vuodessa jouduin jäämään sairaslomalle pariksi viikoksi, joista ensimmäinen kului monesti lähes täysin makuulla ja lääkkeitä kului. Joogaharrastuksen alettua en ole ollut selän takia sairaslomalla kertaakaan. Selkä toki on välillä vähän kipeä, mutta ei juurikaan toimintakykyä haittaavasti. Myös muut nivelkivut ovat vähentyneet. Lisäksi koen, että voin henkisesti paremmin: Jooga auttaa myös väsymykseen tai pieneen ahdistuneisuuteen minulla.
Itse joogaan Yogaian-nettipalvelun johdolla. Teen yleensä tuntitallenteilta erityyppisiä tunteja 2-3 kertaa viikossa 30-60min harjoituksen. Lisäksi saatan venytellä telkkarin ääressä vielä jonain päivänä. Eli en siis aivan hirveästi edes harjoittele. Kuitenkin hauikseni ovat pulleammat kuin ikinä kuntosaliharjoitteluaikoina ja painan vähemmän kuin vuosiin (painonlaskuun tosin ei ehkä joogalla ole niin suurta osuutta). Joogan lisäksi en muuta liikuntaa ole harrastanut pientä kävelyä lukuunottamatta.
Suosittelen joogaa kaikille! Esimerkiksi Yogaia:a (ja myös ainakin Yogobea) voi kokeilla ilmaiseksi eli mitään ei menetä. Itse olen varmaan juuri nettipalvelun kätevyyden vuoksi saanut säännöllisesti harjoiteltua, kun kynnys kotiharjoitteluun on tabletin/tietokoneen avaamisen päässä, eikä tarvitse lähteä minnekään. Saatavilla on myös erilaisia ja eripituisia harjoituksia fiiliksen/tarpeen mukaan. Kaikki ei tietenkään sovi kaikille, mutta mun juttu tämä on !
Itse joogaan Yogaian-nettipalvelun johdolla. Teen yleensä tuntitallenteilta erityyppisiä tunteja 2-3 kertaa viikossa 30-60min harjoituksen. Lisäksi saatan venytellä telkkarin ääressä vielä jonain päivänä. Eli en siis aivan hirveästi edes harjoittele. Kuitenkin hauikseni ovat pulleammat kuin ikinä kuntosaliharjoitteluaikoina ja painan vähemmän kuin vuosiin (painonlaskuun tosin ei ehkä joogalla ole niin suurta osuutta). Joogan lisäksi en muuta liikuntaa ole harrastanut pientä kävelyä lukuunottamatta.
Suosittelen joogaa kaikille! Esimerkiksi Yogaia:a (ja myös ainakin Yogobea) voi kokeilla ilmaiseksi eli mitään ei menetä. Itse olen varmaan juuri nettipalvelun kätevyyden vuoksi saanut säännöllisesti harjoiteltua, kun kynnys kotiharjoitteluun on tabletin/tietokoneen avaamisen päässä, eikä tarvitse lähteä minnekään. Saatavilla on myös erilaisia ja eripituisia harjoituksia fiiliksen/tarpeen mukaan. Kaikki ei tietenkään sovi kaikille, mutta mun juttu tämä on !
perjantai 15. heinäkuuta 2016
Keittiökaveri
Meille on tullut kolmen päivän kassi joka toinen viikko nyt kohta vuoden ajan. Homma on toiminut hyvin, vaikkakin muutamia kertoja on joku raaka-aine puuttunut tai laadussa ollut huomautettavaa. Nämä on kuitenkin aina hyvitetty laskussa pyydettäessä.
Ruokakassipalveluitahan on muillakin, mutta itse olen tilannut keittiökaverilta, koska kassin saa gluteenittomana ja palvelu on joihinkin muihin verrattuna kohtuuhintainen. Ruokakassipalvelun hyvät puolet ovat omasta mielestäni:
-Ruoat on mietitty valmiiksi. Itselleni pahinta on juuri arjessa, kun pitää päivittäin miettiä, mitä tänään syötäisiin. Aikaa säästyy.
- Tulee kokeiltua erilaisia ruokalajeja ja raaka-aineita. Tiettyjä resepteja ei olisi tullut koskaan kokeiltua ilman tätä palvelua. Oppii myös tekemään uudenlaisia ruokia ja käyttämään raaka-aineita, joita ennen suorastaan kammosin.
- Ruokahävikki pienenee.
- Ruoka on terveellistä ja kalaa on usein. Kalaa tulee harvoin omatoimisesti laitettua.
-Ruoanlaitto rentouttaa työpäivän jälkeen.
![]() |
| Kammoamani ainekset työlaudalla. Ystävystyin fenkolin kanssa, mutta varsiselleri ei edelleenkään putoa :) |
Huonoja puolia kassipalveluun liittyen:
- Joskus tulee aineksia/ruokia joista ei pidä. Eli ei saa olla kovin nirso.
- Joinakin viikkoina ainekset ovat olleet edullisia kassin hintaan nähden.
- Aina ei jaksaisi.
- Välillä ruoat suuritöisiä työpäivän jälkeen toteutettaviksi.
- Kassin koko on mielestäni vähän pienehkö neljälle henkilölle. Itse syömme kahteen pekkaan yleensä koko annoksen, vaikka se on tarkoitettu neljälle. Ehkä vain syömme älyttömän paljon :)
Suosittelen kokeilemaan :)
keskiviikko 13. heinäkuuta 2016
Vuosi vierähti
Hups. Olen viimeksi kirjoitellut tänne vuosi sitten. Niin se aika kuluu :)
Nyt ainakin olisi kaikkea kerrottavaa ja olen vuoden aikana löytänyt uusia juttuja ja tehnyt oivalluksia. Toivottavasti saan ne tänne teille jaettua. Joku viesti jo luonnoksena odottelee.
Palataan siis linjoille!
Nyt ainakin olisi kaikkea kerrottavaa ja olen vuoden aikana löytänyt uusia juttuja ja tehnyt oivalluksia. Toivottavasti saan ne tänne teille jaettua. Joku viesti jo luonnoksena odottelee.
Palataan siis linjoille!
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)













