sunnuntai 13. heinäkuuta 2014

Tallinna 2014

Pärnun rauhasta suuntasimme hektisempään Tallinnaan. Ilma parani ja pari päivää oli suorastaan aurinkoista. Tosin yhtenä päivänä satoikin, mutta se oli jo matkan viimeinen päivä ja lepo oli ehkä jo ihan tervetulluttakin ja vietimme sitten hotellipäivää. Hotellista voisin kirjoittaa ihan oman postauksensa. Tässä keskitytään siis syömiseen ja olemiseen Tallinnassa.

Vietimme yhden päivän kokonaan eläintarhassa ja Rocca al Maressa. Muuten aika kului kaupoilla käydessä ja vanhaa kaupunkia koluten. Tallinna on siitä kumma paikka, että vaikka sen kokee jo tuntevansa kuin omat taskunsa, niin aina löytyy uusia paikkoja ja kokemuksia. Vanhassa kaupungissakin kannattaa lähteä tutuilta reiteiltä sivuun niin löytää ihania kujia.
Ensimmäisenä iltana Tallinnassa söimme Vapianossa. Alkupalaksi Piatto Antopasto Massimo.. Nam!

Pääruoaksi otin Delicioso-salaatin: Punajuurta, vuohenjuustoa, karhunvatukoita, rucolaa, pinaattia ja naudanlihaa. Suorastaan nerokas yhdistelmä. Täytyy ehkä kokeilla kotonakin.
Eläintarhapäivän sushit Rocca al Maressa, Silk:issä. Meidän vakiopaikka, ihania kasvissusheja, joista itse tykkään, kun en hirveä kalanystävä ole..
 Nämä herkut ovat lempikahvilastani Gianni Coffee:sta. Nuo tartaletit ovat ihania: täytteen makeus sopii täydellisesti marjojen happamuuden kanssa.
Laivamme lähti takaisin Helsinkiin vasta klo 19.30 emmekä oikein lähtöpäivänä enää jaksaneet pyöriä kaupoillakaan.. Joten tässä ollaan SAS-radisson Blue:n katolla drinksuilla. Tämän jälkeen kävimme vielä maailmanpyörässäkin rannassa olevassa huvipuistossa :)

Kotimatkalla oli valitettavasti pieni pettymys, kun olin kovasti odottanut pääseväni Eckerö Line:n buffettiin syömään. En tiedä johtuiko se saaristo-teemasta vai onko tarjoilua huononnettu ihan pysyvästi, mutta aika lailla oli tarjoiluista karsittu sitten viime näkemän :( Toivottavasti buffet vielä palaa entiselleen. Muutoin tulee varmaan jatkossa mentyä loungeen buffetin sijasta..

perjantai 11. heinäkuuta 2014

Pärnu 2014

 Pärnussa ollessamme sää oli viileä, mutta onneksi ei satanut. Oikeastaan sää oli aika hyvä juuri kaupungilla kävelyyn ja katseluun. Rantakeli ei toki ollut, mutta merivesikin oli 13 asteista, joten eipä sitä ainakaan uimaan olisi mennyt vaikka olisi ollut hellekin.. Ylläolevassa kuvassa näkyy majapaikkamme Viiking kylpylähotelli ja sen ympäristöä.
 Päiväohjelmaksemme muodostui aamiainen, kävelyä rannalla/kaupungilla/shoppailua, päiväkahvi, kävelyt jatkuu.., ja päivällinen jossain kivassa paikassa. Päivällisen jälkeen tuli joko vetäydyttyä huoneeseen rentoutumaan ja kylpemään tai istuttua hotellin terassilla vielä jonkin aikaa. Kuva kävelykadulta.
Tässä näkyy sää oikeastaan aika hyvin. Ei tosin ehkä ihan noin pilvistä ollut ihan koko aikaa välillä saattoi vähän aurinkokin pilkahdella.
Sitten itse asiaan, eli ruokien pariin :) Tässä valkosipulileivät Steffanissa. Steffani on italialainen ravintola/pizzeria, jossa on Pärnun paras hinta-laatusuhde. Sen ovat kuitenkin muutkin huomanneet, joten lähes aina sinne on myös jonoa..:) Vinkkinä vielä, että tuo viini oli erinomista,ainakin meidän makuun.
Pääruoka Steffanissa Pipra Ranchero eli härkäruukku. Namskis! Hintaa annoksella kuusi eroa ja risat.
Steffanin omenapiirakka. <3
Jahtiklubilla sisäfilettä viimeisenä iltana Pärnussa. Ihan hyvää, mutta hinta-laatusuhteeltaan ei kovin kummoista.
Vietimme Pärnussa siis kolme yötä, jonka jälkeen suuntasimme Tallinnaan. Siitä lisää seuraavassa postauksessa :) Harmitti vähän kun lähtöpäivänä Pärnussa alkoi juuri hansapäivät, joka olikin yllättävän iso tapahtuma. Toisaalta kaupunki varmasti täyttyi niiden myötä vähän liikaakin..


keskiviikko 9. heinäkuuta 2014

Viiking kylpylä Pärnussa

Olimme varanneet Pärnusta Viiking-kylpylästä sviitin Pärnussa oleskelun ajaksi. Saimme ensiksi avaimet talon uusimpaan sviittiin D-talossa joka olikin ihan kiva saunoineen ja kaksine parvekkeineen. Valitettavasti tässä huoneessa ei televisio toiminut ja miehen toiveesta vaihdoimme sitten huonetta (himpuran jalkapallo:S)




Saimme seuraavaksi avaimet saman tyyppiseen saunalliseen sviittiin, mutta sinne emme jääneet, koska parveke oli tälläinen..
Eli siis toista parveketta vasten suurimmaksi osaksi.. Ei ihan loppuun asti ajateltu..

Tässä vaiheessa hotellin henkilökunta kyllä osoitti palvelualttiutensa ja näimmekin suunnilleen talon kaikki sviitit eli pisteet siitä.

Ja tähän sitten lopulta päädyttiin.




Eli kahden erillisen huoneen kylpyammeelliseen sviittiin, joka kyllä oli huomattavasti vanhahtavammin sisustettu kuin edelliset, mutta ihan toimiva muuten.. Eiväthän nuo ihan vaativimpaan sviittimakuun ole, mutta eipä niistä ihan luxushintaakaan tarvinnut maksaa, itse maksoimme 111e/yö.

Viikingissä on tullut tavallisissa huoneissa yövyttyä aiemminkin ja se on ihan perussiisti paikka ja tykkään kovasti alueesta, jossa se on sopivasti ikäänkuin puolivälissä keskustasta ja rannalta. Lisäksi siinä on ihan kiva baari ja terassi alakerrassa, jossa voi vaikka päivän päätteksi istahtaa.

Seuraavaan postaukseen suunnittelin kirjoittavani siitä, mitä Pärnussa puuhailimme ja söimme :)


maanantai 7. heinäkuuta 2014

Helsinki-Pärnu

No niin. Nyt on sitten isommat lomamatkat tältä kesältä suoritettu ja lomajuttua tulossa tänne blogiin oikein urakalla :) Olen tämän viikon vielä kotosalla nauttimassa lämpimistä säistä miehen jo ahertaessa töissä, joten on aikaa kirjoitella. Vieläkun osaisi päättää mitä aloittaa. '

Mennäänpä kronologisessa järjestyksessä. Eli juhannuksen jälkeisenä tiistaina matka alkoi. Ensin Eckerö Linella Tallinaan ja siitä bussiasemalle ja Pärnuun. Aiemmin olemme aina matkutelleet Pärnuun matkatoimiston hellässä huomassa pakettimatkalla, mutta nyt varasimme kaiken omatoimisesti ja menimme ihan perusbussilla, joka olikin iloinen yllätys.

Matkasimme Lux Express-vuorolla ja yhdensuuntainen Tallinna-Pärnu-matkan hinta oli 8,40e.
 Bussi oli mukava ja hyvinvarusteltu. Jokaisella matkustajalla oli mahdollisuus katsoa elokuvia, kuunnella musiikkia, pelata peleja tms. edessä olevan istuimen selkänojassa olevasta ruudusta. Ainoa juttu, mikä jäi harmittamaan oli se, ettei elokuvaa saanut jäädä katsomaan loppuun perille saavuttua, vaan se jäi kesken :)
 Onneksi sattui omat kuulokkeet mukaan, niin ei tarvinnut ostaa bussista..
Seuraavaan postaukseen kirjoittelen hotellistamme Pärnussa.

keskiviikko 25. kesäkuuta 2014

Parveketta

Tässä vielä juttua tämän vuotisista parvekekukista. Yrttejä on tullut laitettua varsin runsaalla kädellä, mutta esim. tomaattia ei ole vielä tullut hankittua. Sellainen mahdollisesti matkalta palattua parvekkeelle ilmaantuu ja myös lisäkukkasista haaveilen. Kaikki kuvat on otettu istutusvaiheessa kesäkuun alussa. Täytyy kohta jo lisätä edistyskuvat. Sen varran ovat nimittäin kasvaneet.
 Basilikaa ja sitruunamelissaa. Kylvettynä lisää basilikaa, persiljaa ja oreganoa.


 Kukiksi laatikoihin valikoituivat tänä vuonna pelargoniat joiden väliin laitoin toisessa laatikossa tuoksuvaa laventelia..


 ..ja toisessa laatikossa metsämansikkaa :) Saa nahdä saadaanko satoa. En ole aiemmin pelargoniaa kasvattanut, joten saa nähdä miten käy.

Yrtit.

maanantai 23. kesäkuuta 2014

Juhannus

Juhannus oli ja meni :) Sitä vietettiin perinteisin menoin veljeni luona. Kiitos vaan isäntäväelle ;)
Kuvattua ei ihan hirveästi tullut, mutta pakollinen kokkokuva sentään.
Näytetään SAM_0809.JPG

Huomenna olisi sitten matkalle lähtö. Ilmat eivät oikein suosi, mutta loma on aina lomaa :) Vielä tässä vähän olisi valmisteluja tehtävänä..

Matkakertomus Hki-Tallinna-Pärnu-Tallinna-Hki siis tulossa.

lauantai 14. kesäkuuta 2014

Ihan kohta lomalla..

Neljä työvuoroa lomaan. Ei sitä oikein vielä tajuakaan, kun yleensä olen pitänyt loman vasta loppukesästä ja nyt on ollut sen verran viileääkin, että kesä ei oikein ole vielä iskenyt tajuntaan. Lomareissua olisi tarkoitus suorittaa jälleen Viroon, ensin Pärnuun ja sitten Tallinnaan. Matkaraporttia siis tännekkin tulossa. Sitä ennen kuitenkin perinteiset juhannusjuhlat ja matkavalmistelut. On siis taas tännekkin jotain mainitsemisen arvoista kirjoitettavaa.
Paastoaminen on edennyt tasaisesti muuten, mutta viime viikolla yllätti migreeni maanantain jälkeen ja torstainakin vielä tuntui päässä siltä, ettei oikein uskaltanut täysillä paastota. Söin sitten aamupäivällä vähän ekstraa, jottei verensokerin lasku provosoisi uutta sairalomaa. Yllättävän vähällä olenkin selvinnyt migreenin kanssa tähän asti, vaikka olenkin paastonnut ihan kunnolla.
Niskahan menee yleensä aina sitten jumiin joten Buzzadorilta saamani lämpötyynytkin tulivat tarpeeseen. Auttoivatkin mielestäni, kun pitkäaikainen lämpö rentoutti niskaa. Tuon tyynyn pysymisessä paikallaan on ollut vähän ongelmia. Se pitää liimata tarkasti puhtaalle iholle.

Tässä vielä kuva räkättirastaan pesäpuuhista kävelylenkkini varrelta. Nyt pian saunaan ja lasagnen tekoon. Palailen linjoille :)