keskiviikko 25. kesäkuuta 2014

Parveketta

Tässä vielä juttua tämän vuotisista parvekekukista. Yrttejä on tullut laitettua varsin runsaalla kädellä, mutta esim. tomaattia ei ole vielä tullut hankittua. Sellainen mahdollisesti matkalta palattua parvekkeelle ilmaantuu ja myös lisäkukkasista haaveilen. Kaikki kuvat on otettu istutusvaiheessa kesäkuun alussa. Täytyy kohta jo lisätä edistyskuvat. Sen varran ovat nimittäin kasvaneet.
 Basilikaa ja sitruunamelissaa. Kylvettynä lisää basilikaa, persiljaa ja oreganoa.


 Kukiksi laatikoihin valikoituivat tänä vuonna pelargoniat joiden väliin laitoin toisessa laatikossa tuoksuvaa laventelia..


 ..ja toisessa laatikossa metsämansikkaa :) Saa nahdä saadaanko satoa. En ole aiemmin pelargoniaa kasvattanut, joten saa nähdä miten käy.

Yrtit.

maanantai 23. kesäkuuta 2014

Juhannus

Juhannus oli ja meni :) Sitä vietettiin perinteisin menoin veljeni luona. Kiitos vaan isäntäväelle ;)
Kuvattua ei ihan hirveästi tullut, mutta pakollinen kokkokuva sentään.
Näytetään SAM_0809.JPG

Huomenna olisi sitten matkalle lähtö. Ilmat eivät oikein suosi, mutta loma on aina lomaa :) Vielä tässä vähän olisi valmisteluja tehtävänä..

Matkakertomus Hki-Tallinna-Pärnu-Tallinna-Hki siis tulossa.

lauantai 14. kesäkuuta 2014

Ihan kohta lomalla..

Neljä työvuoroa lomaan. Ei sitä oikein vielä tajuakaan, kun yleensä olen pitänyt loman vasta loppukesästä ja nyt on ollut sen verran viileääkin, että kesä ei oikein ole vielä iskenyt tajuntaan. Lomareissua olisi tarkoitus suorittaa jälleen Viroon, ensin Pärnuun ja sitten Tallinnaan. Matkaraporttia siis tännekkin tulossa. Sitä ennen kuitenkin perinteiset juhannusjuhlat ja matkavalmistelut. On siis taas tännekkin jotain mainitsemisen arvoista kirjoitettavaa.
Paastoaminen on edennyt tasaisesti muuten, mutta viime viikolla yllätti migreeni maanantain jälkeen ja torstainakin vielä tuntui päässä siltä, ettei oikein uskaltanut täysillä paastota. Söin sitten aamupäivällä vähän ekstraa, jottei verensokerin lasku provosoisi uutta sairalomaa. Yllättävän vähällä olenkin selvinnyt migreenin kanssa tähän asti, vaikka olenkin paastonnut ihan kunnolla.
Niskahan menee yleensä aina sitten jumiin joten Buzzadorilta saamani lämpötyynytkin tulivat tarpeeseen. Auttoivatkin mielestäni, kun pitkäaikainen lämpö rentoutti niskaa. Tuon tyynyn pysymisessä paikallaan on ollut vähän ongelmia. Se pitää liimata tarkasti puhtaalle iholle.

Tässä vielä kuva räkättirastaan pesäpuuhista kävelylenkkini varrelta. Nyt pian saunaan ja lasagnen tekoon. Palailen linjoille :)


perjantai 30. toukokuuta 2014

Kanatortillat

 Tortilloja tulee tehtyä säännöllisesti. Ovat hyvää ja helppoa herkkua. Tässä versiota menneeltä lauantailta.
Tortillana toimi ihan perus vehnälätty, mutta enimmäkseen tulee täysjyväviljaisia suosittua.
Täytteenä:
Broilerfileesuikaleita paistettuna ja maustettuna chilimausteseoksella ja juustokuminalla.
Avocadoa yksinkertaisesti haarukalla muussattuna ja sitruunamehulla, suolalla ja pippurilla maustettuna.
Tomaattikuutiota
Valmista juustokastiketta ja Santa Maria Garlic Salsaa
Salaatinlehtiä
Ranskankermaa

Yleensä paistan myös sipulia ja paprikaa, mutta se jäi tällä kertaa. Ja monesti täytteenä toimii myös jauheliha. Näitähän on helppo muunnella. NAMS!


keskiviikko 28. toukokuuta 2014

Kosmetiikkavaraston siivous osa 2

Ja jatkoa seuraa..
Tässä hiustuotteet. Näistäkin osa vielä kokeilematta. Hiuksenihan ovat pitkät, paksut ja luonnonkiharat. Yksi näistä tuotteista onkin kuulunut hiustuotteisiini jo vuosia. Nimittäin XZ muumi selvityssuihke! Se on ihan parasta kun hiukseni ovat pesun tai nukkumisen jäljiltä takussa. Sitä kun suihkauttaa niin hiukset selviävät kuin itsestään :) Eikä hintakaan päätä huimaa.. Palaan asiaan jos kokeilemattomissa tuotteissa tulee samanlaisia helmiä :)
Vartalon, käsien ja jalkojen hoitotuotteet.
ja kasvojen hoitotuotteet. Näistä haluan mainita Lumene Lab yövoiteen valkoisessa purkissa tuossa edessä. Näytepurkki kului juuri loppuun ja lisää on saatava :) Näistäkin osa vielä korkkaamatta.



tiistai 27. toukokuuta 2014

Kosmetiikkavaraston siivous osa 1

Jokin aika sitten tuli siivottua kosmetiikkavarastoni. Tässä kurkistusta sekasortoon.

"Ennen" kuva :)
Näin paljon on kertynyt pikkupulloja hotelleista ja näytteitä.. Tarttiskohan noita aina keräilläkkään..?

Kynsilakkoja ja parfyymejä en voi työpäivinä käyttää. Ne siis kuluvat todella hitaasti. ooneksi niitä ei liikaa olekaan. Puman ja vanhemman Bossin tuoksut totesin jo vanhentuneiksi ja lähtivät kylpyhuoneen hajusteiksi. Käytössä ovat Escada ja Bossin ruskea pullo.

Huulimeikkejä olen todella huono käyttämään. Huulet tahtovat olemaan aina kuivat ja rohtuneet, eikä niille tee mieli laittaa kuin rasvaa. Osa näistäkin on avaamattomia..
Nämä ovat siis lähinnä sellaista kosmetiikkaa, joka ei ole käytössä. Huulipunia, kiiltoja ja rasvoja löytyy toki käsilaukkujen pohjilta tms. lisää :)

Tästä tuli pitkä postaus, joten laitan hoitotuotteet erilliseen postaukseen.

maanantai 26. toukokuuta 2014

Parveke-elämää yrttien katveessa

 Pikkuhiljaa alkaa kesä voittaa :) Lämpöä on riittänyt täälläpäin ihan tuskaisuuteen asti. Tosin tänään taitaa olla tälläerää viimeinen päivä tätä herkkua.. Itse en juurikaan kuumuudesta kärsi, koska yleensä palelen, ilmeisesti kilpirauhasen vajaatoiminnasta johtuvaa. Tosin helteet tuppaavat kostautumaan päänsärkynä. Nytkin on pää ollut kipeä monta päivää putkeen. Tänään tosin tuntuu vähän helpottavan, kun ei ihan 30 asteessa enää mennä.

Ylläolevat yrtit hankin Mäntsälän Saaren kartanolla olevan maatalousoppilaitoksen puutarhalta. Asetelma sisältää ranskalaisen rakuunan, kiinansipulin, mäkimeiramin ja timjamin. Olen jo vuosia kasvattanut yrttejä parvekkeella. Etenkin basilika, oregano ja timjami kuuluvat suosikkeihin. Rakuunaa en ole aiemmin kokeillutkaan, vaikka se toimiikin mielestäni hyvin esimerkiksi porkkanoiden mausteena.

Parvekkeen laitto on muuten jäänyt vähän myöhäiseen tänä vuonna. En ole oikestaan vielä mitään kasveja laittanut ylläolevien lisäksi. Ruohosipulin näyttää tuolta isosta ruukustaan taas nousevan ihan itsekseen ja basilikaa on esikasvatuksessa. Ikävin homma, eli parvekkeen pesu on onneksi suoritettu. Pitäisi vaan lähteä multaa ja kukkia hakemaan puutarhaliikkeestä.

Kuvassa Leevi-kissakin ihmettelee kasvien puutetta ;)