tiistai 6. tammikuuta 2015

Lomakynnet

Tällaiset kynnet minulla oli jouluntienoon lomaviikolla. Sudin ennen joulua kynsiini kirkkaanpunaista Body Shopin joulukalenterin mukana tullutta lakkaa, joka muuten mielestäni oli ihan huippuhyvää. Kuivui nopeasti ja peitti melko hyvin jo yhdellä kerroksella. Kun lakkaus alkoi loman aikana lohkeilla sudin "huonoihin" kynsiin päälle lumenen "Roosa nauha"-glitterilakkaa ja tadaa!

 En siis todellakaan ole mikään kynsibloggaaja :) Lakkaus on minulle harvinaista herkkua, kun töissä kynsilakka on kielletty. Lomilla ja pidemmillä vapailla tulee piristettyä itseä lakalla. Kynsilakkojen poisto sitten aina virittää takaisin työmoodiin.

sunnuntai 4. tammikuuta 2015

Hyvinvointia ruokavaliolla 2015

Alunperin mietiskelin totaaliviljatonta ja maidotonta uutta vuotta, mutta olen siitä nyt vähän joustamassa mm. opiskelukiireiden takia. Aioin kuitenkin viljattomuutta noudattaa ainakin kokeeksi. Viljattomuudella tarkotain gluteeniviljojen poisjättämistä kokonaan eli en syö myöskään gluteenitonta vehnää tms. teollisia tuotteita. Syön kuitenkin esim. riisiä ja mahdollisesti esim. tattaria yms. luontaisesti gluteenittomia viljoja.

Ruokavaliossani nojaan näihin opuksiin. Mahdollisimman paljon nojaa näihin oppeihin muillakin osa-alueilla, mutta tiedän nyt jo, että treenaaminen tulee jäämään suosituksia vähemmälle.


Ruokavalioni tavoitteena on hyvinvointi ja kivuttomuus. Viljat aiheuttavat minulle varmuudella iho-oireita ja vatsan turvotusta yms. oireita. Olen myös kiinnostunut näkemään, mitä täydellinen viljattomuus tekee aineenvaihdunnalleni, unelleni, nivelkivuilleni ja päänsäryilleni. Aiemmat kokeiluni ovat vaikuttaneet suotuisasti, mutta en ole koskaan ollut ihan 100% tarkka. Pyrin myös lisäämään ravintorikkaita ruokia, esim. vihanneksia ja marjoja. Maitotuotteiden poisjättämistä kokeilen kenties jossain vaiheessa, mutta vuosi lähtee liikkeelle nyt näin.



perjantai 2. tammikuuta 2015

Lukioon 2015

Vuosi on jälleen vaihtunut ja vuoteen 2015 olen tehnyt varsin mielenkiintoisia suunnitelmia :) Olen tullut siihen tulokseen, että vaikka työstäni pidänkin, se tuskin on sitä, mitä haluan ja jaksan eläkeikään asti tehdä. Alunperin suunnittelin hakevani hoitotiedettä lukemaan Tampereelle tai Turkuun, mutta päätös olisi ollut enemmänkin kompromissi, kuin sitä, mitä todella haluaisin. Siksi päätin vielä yrittää toista polkua. Tämän ajatuksenjuoksun seurauksena olen päättänyt hakea "Terveyden Biotieteet"-koulutusohjelmaan etupäässä Turkuun.

Keväällä pidettävistä pääsykokeista kunnialla selvitäkseen pitäisi osata lukion kemian ja biologian oppimäärä. Itselläni lukioajoista on 20 vuotta, joten ihan tuoreessa muistissa nuo asiat eivät ole. Toki olen noita avoimessa yliopistossa kertaillut, mutta katsoin kuitenkin parhaaksi lähteä lukion penkille oppimaan uutta ja kertaamaan aiemmin opittua. Biologian uskon olevan varsin hyvin hallussa, mutta kemia vaatinee enemmän panostusta.

Odotan tulevaa kevättä innolla, vaikkakin osittain kauhistuttaakin. Olen siis käytännössä maanantaista torstaihin joka viikko klo 8-16 töissä ja pahimmillaan 17-20 koulussa eli vapaa-aikaa ei juuri ole. Lisäksi homma vaatii varmasti jonkin verran lukemista/opiskelua kotosalla. Viikonloput ovat toki vapaat, eikä perjantaisin pääsääntöisesti ole koulua.

Luonnollisesti muut uuden vuoden tavoitteet jäävät tämän opiskelun myötä vähemmälle. Liikuntaa pyrin harrastamaan mahdollisimman paljon. Se on varmaan jonkinlainen edellytys jaksamisellekin, mutta mitään isompia tavoitteita, kuin hyvinvointiliikunnan en aio asettaa. Myös blogiin liittyvät tavoiteet jäävät vähän taka-alalle. Kirjoittelen silloin kun ehdin ja jaksan. Varmasti ainakin opiskelujuttua täältä tulee löytymään :) Ruokailun suhteen aion asettaa tavoitteita, joista lisää seuraavassa postauksessa.

maanantai 29. joulukuuta 2014

TBS viimeiset luukut



Viimeiset viisi luukkua sisälsivät ihan kivoja ylläreitä. Erityisesti pidän tuosta vartalovoista, varsinkin näin pakkaskeleillä. Myös luomivärisiveltimelle on käyttöä. Kokonaisuutena pidin kyllä tästä kalenterista ja tulen sen varmaan ensi vuonnakin hankkimaan, jollei sitten ilmesty jotain vielä houkuttelevampaa vaihtoehtoa.

sunnuntai 28. joulukuuta 2014

Joulu Tallinnassa


Tänä vuonna vietimme hotellijoulua Tallinnassa, Nordic Forum hotellissa. Olimme siellä joulun pyhät kokonaisuudessaan 4 yötä. Otimme astetta mukavamman deluxe-huoneen.

Pyhät kuluivat siis vanhan kaupungin tunnelmasta, hyvästä ruoasta ja juomasta ja vähän ostoksistakin nautiskellen. Kuvia ei tullut hirveästi taaskaan otettua, kun oli muuta tekemistä.. Myös parikin eri ystäväseuruetta pistäytyi seuraksemme. Aika kului kuin siivillä. Nyt kotiinpaluu on suoritettu ja huomenna pitäisi mennä töihin pariksi päiväksi ennen uudenvuoden vapaita.

 Katossänky ja kääntyvä telkkari
 Olohuoneen puolta
 Nuo kylpyhuoneen lasiovet <3
 Miksi pitäisi valita kylvyn ja suihkun väliltä?
Vessan ja kylppärin väliltä sai oven suljettua.

perjantai 19. joulukuuta 2014

TBS yhdeksän seuraavaa luukkua


Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Täytyy silti sanoa, että olen tykännyt näistä kovasti. Jos ensimmäiset luukut sisälsivätkin pettymyksiä niin näistä olen kyllä tykännyt. Nyt sitten tuskin maltan odottaa seuraavia luukkuja.

torstai 11. joulukuuta 2014

Kanakeitto

 Taas pukkaa ruokaohjetta:)
Sinänsä näissä ei ole mitään erikoista, mutta helppoja arkiruokareseptejä tarvitaan aina ja itselleni ovat aina kaikki vinkit tervetulleita, joilla voi saada vaihtelua arkiruokapöytään. Tätä ohjetta voi muunnella vaihtelemalla kasviksia. Itse teen aina ison kattilallisen kerrallaan ja pakastan keittoa annosrasioihin vieläkin kiireisempien päivien varalle.
Meillä tätä syödään paastopäivän pääateriana usein.

Eli siis viiden litran kattilalliseen tarvitaan:

1kg broilerin filettä (rintafileet tai suikaleet käyvät)
n. 2kg vihannespakasteita (tai tuoreita vihanneksia ja perunaa pilkottuna)
400g sulatejuustoa
4 kanaliemikuutiota
Mausteita maun mukaan (timjami, mustapippuri, paprikajauhe..)

Kuumenna noin 2 litraa vettä kiehumispieteeseen ja lisää liemikuutiot.
Lisää sellaiset juurekset ja vihannekset, joilla on pidempi kypsymisaika.
Odota, että vesi on taas lähes kiehuvaa.
Lisää pieneksi leikatut broilerpalat. Itse leikkaan yleensä saksilla.
Lisää sulatejuusto pieninä paloina ja sekoittele niin, että se sulaa. Mausta keitto.
Anna hautua niin kauan, että kasvikset ja kanat ovat kypsiä.
Lopuksi lisää hemapat tai muut nopeasti kypsyvät kasvikset ja kuumenna vielä kerran.