keskiviikko 5. helmikuuta 2014

Arkivapaa ja selkävaivat

Tänään on keskiviikko, tavallinen arkipäivä (paitsi että on torttupäivä, mutta kuitenkin) ja minulla vapaapäivä. Nämä päivät tuppaavat kulumaan myöhempään nukkuen, digiboxia tyhjentäen, imuroiden, eläimiä hoitaen ja ruokaa laittaen. Ja näköjään blogiakin kirjoittaen.

Aiemmin olen sivunnut selkäasioista kirjoituksessani. Niistä nyt tarkemmin.
Minulla on siis ns. huono selkä. Kun täytin 30, sen on silloin tällöin pettänyt minut. Jonain aamuna olen herännyt siihen, että vessaan on pitänyt kontata kovan kivun kanssa. Tätä on yleensä seurannut parin viikon sairasloma kera särkylääkkeiden ja lihasrelaksanttien. Tämä on toistunut yleensä n. puolen vuoden välein. Lisäksi on ollut lähes päivittäin lievempiä kipuja.

Selkää on tutkittu röntgenkuvan verran ja todettu, että parissa nikamanvälissä on kulumaa. Fysioterapiassakin olen käynyt kuulemassa liikunnan tärkeydestä ja saamassa nivaskallisen liikkeitä, joita ei kumminkaan tule tehtyä, koska niitä on niin paljon ja aikaa menisi tunti päivässä ja ohjeet eivät motivoi :S

Kävin muutama kuukausi sitten Kuntoutus Karppisella manuaaliterapiassa. Homma oli melko kivuliasta enkä siitä oikeastaan muuten saanut apua, mutta kotihoito-ohjeet olivat kerrankin toteuttamiskelpoiset. Hoitajani mielestä selkäni oli kipeä heikkojen ja jumissa olevien jalkojeni vuoksi. Sain ohjeet muutamaan liikkeeseen, joiden suorittamiseen menee ehkä 15 min kerrallaan ja joita voi periaatteessa tehdä missä vaan. Olen saanut tehtyä liikkeitä useamman kerran viikossa ja selkä on ollut huomattavasti aiempaa paremmassa kunnossa.
Täytyneekin siis taas ruveta jumppaamaan :)

sunnuntai 2. helmikuuta 2014

Herkuttelua ja paastoamista 5-2

 Meillä on jo pitkään, ehkä pari vuotta juotu Dolce Gusto- kahvia. Tilasin nyt ensi kertaa kahvit nettikaupasta, kun toimitus oli ilmainen ja kylkiäisiäkin jaettiin. Tuosta siis puuttuu vielä cappuccino, joka annettiin ilmaiseksi mukaan tilaukseen. Emme pidä pakkauksissa olevan maidon mausta, vaan lämmitämme oikeaa maitoa ensin mikrossa ja sitten lisäämme siihen kahvin koneesta.
 Tämä on ollut viime aikojen herkku: Maustamatonta (mielellään ahvenanmaan) jogurttia, hedelmää (yleensä omenaa) ja kanelia. NAM!
 Kahvittelu on mielipuuhaa. Tässä Itiksen Robertsilla Sitruuna-marenkipiiraan kera.. Mun lempparikakkua <3
 Tässä itse paistamani aamupalapannari riisijauhosta. Pyrin siis välttämään vehnää. Ihan hyvin onnistui :)
 Tässä kotikahvittelua, joskus joulun tienoilla. Enää meillä ei tuollaisia ole kaapeissa :)
 Omatekemää lihamureketta ja porkkana-perunamuusia.
Kaksoset:)

En ihan näin paljon kuitenkaan herkuttele, kuin näistä kuvista voisi päätellä. Paastoan siis ma ja to. Muuten arkisin syömme melko kurinalaisesti tavallista kotiruokaa pyrkien syömään paljon kasviksia ja hedelmiä. Viikonloppuisin sitten herkutellaankin. Vehnätön dieettini yleensä muuten pitää, mutta yleensä viikottain tulee kertaalleen kahviteltua jonkun kakkupalan kera. Senkin suhteen pyrin mahdollisimman pieneen taikinamäärään ja välillä se saattaa olla täysin vehnätönkin jos sellainen on saatavilla.

lauantai 1. helmikuuta 2014

Vaatekaapin siivousta

Hih. Olen tässä hiljakseen siivoillut vaatekaappia ja sieltä on lähtenytkin vaatteita siihen malliin, että taitaa olla jo vuoden jokaiselle viikolle jotain hävitetty. Uffille nuo taitavat lähteä, kun ei sitä taida kirpputoria saada aikaiseksi. Kaapin perältä löytyi vaatteita, joiden olemassaoloa en ole edes muistanut. Yritin miettiä, milloin niitä käyttäisin, mutta tulin sitten siihen tulokseen että jos olen viisi vuotta ollut niitä käyttämättä niin nyt saavat lähteä. En ole koko kaappia vielä edes käynyt läpi, mutta tilaa on tullut jo mukavasti lisää.

Muuten on tuntunut elämä, lähinnä työ, varsin raskaalta. En ole oikein jaksanut kuin käydä töissä ja tehdä pakolliset kotihommat. En ole tännekään hetkeen kirjoitellut. Johtunee paljolti päivävuorojen erilaisista kuormittavuudesta öihin nähden. Vaikka valvominen on omalla tavallaan rankkaa, saa kuitenkin hommia yleensä tehdä rauhassa omaan tahtiin. Päivällä on erilailla hässäkkää ja tulee paljon keskeytyksiä ja kysymyksiä.

Huomenna sitten olisi taas sunnuntaitöitä tarjolla ihan 13h, 8-21 :) Mutta sitä ennen vielä lauantain saunomiset ja herkuttelut. Aion tehdä munakasrullaa putousevääksi ja irtokarkkipussi odottelee myös kaapissa. Ihanaa lauantaita muillekkin.

maanantai 20. tammikuuta 2014

Hhrr..

Maanantaista vapaapäivää tässä viettelen.
Tarkoitus oli olla tällä hetkellä 90 min hemmotteluhoidossa, mutta hoitolasta peruttiin se sairastapauksen vuoksi. Höh. No, ehkä siinäkin oli puolensa ettei tarvitse lähteä tuonne kylmään. Tosin nämä pakkaset alkavat näkyä ihossani ja hoito olisi tullut tarpeeseen. Otsa ja leuka hilseilevät ja näppyä puskee. Kumma juttu tuo näppyhomma. Minulla ei koskaan edes teini-iässä ollut finnejä, mutta 35 täytettyäni on tuntunut aina jollain olevan joku näppy. Täytyy ehkä tarkistaa ihonhoitorutiinejani..

Viikonloppu meni enimmäkseen lepäillessä ja herkutellessa. Tänään on paastopäivä. Yritän pitää itseni puuhakkaana, jotten ajattelisi ruokaa :) Ihan hyvin on tähän saakka mennyt, tietysti ilta on aina pahin..

Tavaranhävitys-tavoite ei ole ehkä ihan toivotulla tavalla lähtenyt käytiin. Vaatekaapin siivoamisinnostusta odotellessa. Palaan raportoimaan siitä.
Vähän ehkä tuntuu, että päivätyö syö kotihommia. Viikonloppuisin tulee yleensä oltua miehen kanssa tehden vain pakolliset siivoukset ja viikolla kun vapaita ei paljoa ole niin hommat seisoo. Ehkäpä nytkin olisi jotain lähdettävä tekemään tästä näppiksen äärestä :)

lauantai 11. tammikuuta 2014

Uuden vuoden tavoitteista osa 2

Ravinnon suhteen uuden vuoden tavoitteenani on jatkaa 5-2 dieettiä ainakin toukokuulle saakka. Eli siis kaksi päivää viikottain paastopäiviä. Muutoin pyrin syömään mahdollisimman ravintorikasta ruokaa turhia pingottamatta. Pyrin siis siihen, että syömäni ruoka sisältäisi aina muutakin kuin tyhjiä kaloreita. Gluteiiniviljoista, erityisesti vehnästä pyrin pysymään erossa, koska se ei elimistölleni sovi. Food Detective-testihän näytti myös maito ja kananmuna yliherkkyyttä. Ehkäpä jossain vaiheessa kokeilen myös olla ilman niitä. Laihdutustavoitteita ei varsinaisesti ole, mutta 5-2 dieetillä pitäisi paino laskea hiljalleen..






Liikunnan suhteen on tavoittena pitää kroppa toimintakykyisenä. Minullahan on selkä- ja niska-hartiaseudun vaivoja ja muitakin kipuja välillä. Voin paremmin, jos teen jumpat säännöllisesti. Syksyllä tuli aika hyvin tehtyä jumppaliikkeitä ja kroppa oli paremmassa kunnossa. Olen myös kuntosalin kannatusjäsen, joten sinnekin yritän tässä aktivoitua, mutta tärkeintä olisi nyt tuo "terveysjumppa". Kirjoitan lisää selkäasioista ja jumpista myöhemmin.

perjantai 10. tammikuuta 2014

Uuden vuoden tavoitteista osa 1

Vuodenvaihteessa tuli taas mietittyä tätä elämää. Olen jo pitkään miettinyt, että tavaraa pitäisi kotoa vähentää ja kaappeja siivota. Osittain Ostolakossa-blogin innoittamanakin päätin ottaa sen nyt vuoden 2014 tavoitteeksi. En tosin ihan joka päivä lupaa hävittää mitään, mutta otan tavoitteeksi, että meiltä vähintään viikottain häviäisi joku tavara tavalla tai toisella. Vaatekaapissani ainakin lienee suhteellisen paljon kierrätettävää. Lisäksi otin vaatteiden osalta tavoitteeksi ostaa jatkossa laadukkaita ja kestäviä vaatteita. Käytän oikeasti vaatteet lähes puhki eli harvoin tulee osteltua uusia, joten laatuun satsaaminen kannattaisi.

Ensimmäisenä lähteä sai kattila, johon riisipuuro paloi pohjaan jouluna :)

Toisena tavoitteena voisin tässä mainita, että haluaisin tänä vuonna panostaa bloggaamiseen. Opetella ottamaan laadukkaampia kuvia ja postata usein. Myös teknisellä puolella saattaisi olla lisäoppimista. En suunnittele ainakaan nyt keväälle mitään opintoja, joten minulla pitäisi olla aikaa panostaa jonkin verran tähän. Blogin nimen keksiminen on tuottanut todellista haastetta, eikä Musmus varmaankaan tule olemaan se lopullinen. Toivottavasti sen jonakin päivänä tulee kirkkaana mieleen.

Seuraavassa postauksessa ruokavalio/liikunta tavoitteista.


torstai 2. tammikuuta 2014

Uusi vuosi

Uusi vuosi sujui rauhallisesti miehen kanssa kotona nauttien hyvästä ruoasta ja rakettien räiskeestä.
Kuvassa kestosuosikkimme punajuurta vuohenjuustolla. Punajuuret kuoritaan ja viipaloidaan ja paistetaan uunissa pehmeiksi, jonka jälkeen lisätään vuohenjuusto ja basilikan lehdet. Lisäksi oli kalkkunan filettä ja risottoa.
Keskiyöllä menimme talomme katolle katsomaan raketteja. Seitsenkerroksisen kerrostalomme katolla on tuuletusparveke, jolta ne näkyvät hyvin. Siitä pääsee helposti myös katolle, mutta itse en sinne uskaltautunut.
Osku kissa maastoutui eteiseen pauketta pakoon.

Uudenvuodenpäivä kului suurelta osin myös rentoutuessa ja urheilua katsellessa. Illalla kävimme sushibuffetissa syömässä. Nam!
Kirjoittelen lisää uudenvuodentavoitteistani pian!